Hooligans

zwart wit

Veel mensen in mijn directe omgeving weten wel dat ik geen groot voetbalfan ben. Dat komt mede door het gedrag dat veel supporters laten zien. Als je voor je club bent, ben je automatisch tegen de andere clubs en maak je supporters van die club het leven zuur. Meestal beperkt het zich tot verbaal geweld maar het is meer dan eens voorgekomen dat er bloed vloeide bij een confrontatie tussen rivaliserende voetballiefhebbers.

Alsof dit geweld al niet erg genoeg is richten supporters zich niet alleen op andere supporters. Ook mensen die niks met voetbal hebben worden slachtoffer van dit geweld. Supportersgroepen trekken wel eens wijk in en ontzien daarbij niks: bezittingen van willekeurige mensen moeten het dan ontzien, ramen van woningen breken en auto’s worden gesloopt.

Diep in mijn hart wil ik dat voetbal wordt verboden maar zolang de wetgevers hier geen haast mee maken doe ik een oproep aan iedereen die niet van voetbal houdt om in opstand te komen. Ken je supporters maak ze het leven zuur: gooi hun ramen in of prik hun banden lek. Hier en daar een bloedneus of een kleine botbreuk moet ook wel kunnen vind ik. Eigenlijk vind ik alles wel best als het helpt om voetbal de wereld uit te krijgen.

Best wel een rare oproep hè? Ik geef toe het is raar om iets waar miljoenen mensen houvast aan hebben te verbieden. Nog absurder is het om geweld te gebruiken tegen supporters. Echter zou ik in deze tekst het woord voetbal vervangen voor religie (of actueler nog Islam) en verander ik het woord supporter in gelovige (of actueler Moslim) zal ik ineens veel meer bijval krijgen. Wat in de ene situatie als belachelijk wordt gezien is in de andere situatie heel normaal?

Imagine no religion, wat deze dagen weer veel klinkt, is niet de oplossing en vind ik veel te zwart/wit. Imagine een wereld waarin iedereen respect heeft voor mensen die een andere denkwijze hebben is wel een oplossing! And the world will be as one.

Plaats een reactie