Breek een Lance voor de leugenaar

Lance armstrong, weinig mensen weten dan niet over wie het gaat. Het gaat natuurlijk om de man die 7 keer de Tour de France heeft gewonnen met de gele trui om de schouders in Parijs over de finish kwam omdat hij de ruim 3000km als snelste had gefietst. Een sportieve prestatie die niet te onderschatten is. Enige minpunt vond ik dan altijd die kommentatoren die hem de hemel inprezen want “hij heeft maar een teelbal” “hij heeft kanker overwonnen en nu heeft hij iedereen overwonnen in de tour” “hij is uit de dood opgestaan.”

Steeds weer kwamen zijn verhalen over kanker naar voren om zijn prestaties nog bijzonderderderder te laten zijn. Sportief heb ik hem altijd weten te waarderen, hij was niet mijn favoriet maar zijn prestaties logen er niet om. Als pr man heeft hij mij nooit kunnen boeien, net zoals ik een film geen 25 keer kijk, hoef ik ook zijn verhaal niet 25 keer te horen.

Nu de waarheid over zijn wielercarrière boven tafel is gekomen krijgt hij van alle kanten kritiek te verduren. Een leugenaar, een valsspeler. In het wielrennen zijn alle renners leugenaars en valsspelers, er is geen coureur die zal zeggen: joehoe, ik heb doping gebruikt! Dus daarom vind ik het niet rechtvaardig hem er harder op aan te vallen dan andere valsspelers. Het argument dat hij altijd een felle dopingbestrijder is geweest en dat hij daarom een grotere huichelaar is dan andere betrapten vind ik ook onzin. Geen enkele valsspeler zal zeggen dat hij voor valsspelen is.

Maar kwalijker vind ik dat mensen nu massaal die gele LiveStrong armbandjes af doen. Als sporter is hij van zijn voetstuk gevallen maar heeft hij ook valsgespeeld in zijn strijd tegen kanker? Als hij over een onderwerp oprecht is geweest, is het wel zijn strijd tegen kanker. Zijn hele wielercarrière is heeft hij in het teken gezet van zijn strijd tegen kanker, dat is wat hij altijd heeft benadrukt.

Als ik Lance Armstrong zie, zie ik een man die heel ver heeft willen gaan in zijn strijd tegen kanker, hij heeft er zelfs 7 keer de Tour de France voor willen winnen!

Plaats een reactie